🍎💼 Apple IIc je simpatičen prenosljiv računalnik iz leta 1984. V njem procesor 65C02 tiktaka z 1 MHz in naslavlja 128 – 1125 KB pomnilnika. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_IIc – https://www.youtube.com/watch?v=SO4mjEasdTM – https://www.scullinsteel.com/apple2/ – http://zbirka.muzej.si/#eksponat=388
Jun 01, 2020 6:12:17pm
Jun 02, 2020 6:35:19pm
Danes, tretjega junija 2020, v Računalniškem muzeju otvarjamo nov oddelek – Arhiv spletnih mest posebnega pomena.
Gre za zbirko spletišč in podatkovnih zbirk, ki so bila dovolj vplivna ali dovolj napredna, da jih moramo obravnavati kot tehnično in kulturno dediščino, in ne dopustiti, da utonejo v pozabo napredka. Običajno se splet arhivira v obliki statičnega posnetka, za kar je najbolj znan arhiv Archive org in njihov Wayback Machine, ali pa naša lokalna verzija, ki jo upravlja NUK.
Mi želimo iti dlje in globje – v skladu z misijo muzeja bomo bolj pozorni na projekte slovenskih avtorjev, ki so oblikovali slovensko računalniško kulturo. Namesto običajnih posnetkov, bomo kjer se le da hranili tudi kodo in baze podatkov, da bodo generacije raziskovalcev za nami imele na voljo osnovne gradnike družbe prihodnosti v nastajanju. Kjer bo le mogoče, bomo arhiviranje izvedli v sodelovanju z izvirnimi avtorji in dokumentirali ustno zgodovino.
Spletna zbirka se nabira na naslovu https://www.muzej.si/, kjer je trenutno obrazec za prispevanje namigov, kaj bi spadalo v zbirko, in kje bi se morda našlo. V prihodnjih dneh bomo objavljali prvih nekaj rekonstrukcij, obenem pa računamo na vas, da nam pomagate poiskati in shraniti mejnike, ki so nas vse oblikovali, preden za vedno izginejo.
Vabimo vas da si ogledate prvo rekonstrukcijo: Stranka revije Joker: https://joker.muzej.si/ in PDFji revije Joker: https://joker.muzej.si/pdf/
Več informacij: http://www.racunalniski-muzej.si/otvoritev-arhiv-spletnih-mest-posebnega-pomena/
Gre za zbirko spletišč in podatkovnih zbirk, ki so bila dovolj vplivna ali dovolj napredna, da jih moramo obravnavati kot tehnično in kulturno dediščino, in ne dopustiti, da utonejo v pozabo napredka. Običajno se splet arhivira v obliki statičnega posnetka, za kar je najbolj znan arhiv Archive org in njihov Wayback Machine, ali pa naša lokalna verzija, ki jo upravlja NUK.
Mi želimo iti dlje in globje – v skladu z misijo muzeja bomo bolj pozorni na projekte slovenskih avtorjev, ki so oblikovali slovensko računalniško kulturo. Namesto običajnih posnetkov, bomo kjer se le da hranili tudi kodo in baze podatkov, da bodo generacije raziskovalcev za nami imele na voljo osnovne gradnike družbe prihodnosti v nastajanju. Kjer bo le mogoče, bomo arhiviranje izvedli v sodelovanju z izvirnimi avtorji in dokumentirali ustno zgodovino.
Spletna zbirka se nabira na naslovu https://www.muzej.si/, kjer je trenutno obrazec za prispevanje namigov, kaj bi spadalo v zbirko, in kje bi se morda našlo. V prihodnjih dneh bomo objavljali prvih nekaj rekonstrukcij, obenem pa računamo na vas, da nam pomagate poiskati in shraniti mejnike, ki so nas vse oblikovali, preden za vedno izginejo.
Vabimo vas da si ogledate prvo rekonstrukcijo: Stranka revije Joker: https://joker.muzej.si/ in PDFji revije Joker: https://joker.muzej.si/pdf/
Več informacij: http://www.racunalniski-muzej.si/otvoritev-arhiv-spletnih-mest-posebnega-pomena/
Jun 03, 2020 11:52:48am
Mobile uploads
Revija Joker in z njo povezana spletna stran revije ter spletni forum mnenjalnik so vzgojili nekaj generacij slovenskih gikov in gikic. Nikoli se niso zadovoljili zgolj s kopiranjem ali prevajanjem preverjenih receptov, raje so ustvarili svoje vesolje in ga razvili do svetovne kvalitete. Muzej je prejel v hrambo izvirno kodo spletne strani z zadnjo verzijo baze podatkov, tako da smo lahko ponovno oživili Stranko ™ v njeni popolnosti. Ima inventarno številko 30003. Poleg tega v študijski knjižnici hranimo precej, a še ne vseh, številk revije, tlačenk in natlačenk. Izvod prve številke Jokerja smo prejeli od samega LordFebo-ta, in nosi inventarno številko 10684. V spletnem arhivu pa dajemo na ogled skenirane različice večine revij, vključno z zadnjo, ki nikoli ni bila natisnjena. Ta ima posebno mesto in inventarno številko 11054. Za kustodiat Računalniškega muzeja, Boštjan Špetič. Rekonstrukcija spletne strani: https://joker.muzej.si/ Posnetki revij: https://joker.muzej.si/pdf/ Vpisi v muzejski zbirki: https://zbirka.muzej.si/#najdi=joker Več informacij: http://www.racunalniski-muzej.si/rekonstrukcija-stranke-revije-joker/
Jun 04, 2020 12:31:29pm
🎉🤩 NOVI PODATKOVNI MEDIJ – USB KLJUČEK – je najmanjši in najlažji pogon za hitro in preprosto shranjevanje podatkov!! 🏃 Ker je Plug & Play, je njegova namestitev bliskovita. 🔑 USB KLJUČEK vam omogoča izdelavo varnostnih kopij pomembnih datotek ter, da jih delite z drugimi. 📚 Njegova kapaciteta je kar 32 MB! 🧳 Shranite svoje lastne datoteke in jih nesite kamorkoli. 🦋 Njegov design je odličen tako za prenosne kot namizne računalnike. 🖥️ Kompatibilen z Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000 ter Windows XP!
Jun 05, 2020 12:19:01pm
🧙✨ 3dfx Voodoo2 (na sliki PCI kartica Creative Labs 3D Blaster CT6670) je legendarna grafična kartica iz leta 1998, ko je pospeševanje 3D grafike šele začelo prodirati v naše domove. Podjetje 3dfx, ki ga je konec 2000 prevzela Nvidia, je oralo ledino na tem področju: – Ta kartica se z VGA kablom priključi na obstoječo 2D kartico v sistemu in je aktivna zgolj v 3D načinu. – Kartice z Voodoo2 so bile prve, ki so domačim uporabnikom ponudile način SLI, kjer za še večjo moč 2 povežemo skupaj. – 3dfx je razvil svoj API vmesnik za 3D izris – Glide – ki je v primerjavi s konkurentoma OpenGL in Direct3D z bolj low level dostopom do 3D čipovja ponujal veče performance. Danes podobno filozofijo uporablja API z imenom Vulkan. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Voodoo2 – https://www.youtube.com/watch?v=rrn-QYdT4F8 – https://joker.muzej.si/article.php?rubrika=30&articleid=448
Jun 06, 2020 4:44:12pm
Jun 07, 2020 1:49:32pm
💚🤖 HTC Dream (poznan tudi kot T-Mobile G1) je prvi pametni telefon z operacijskim sistemom Android iz leta 2008. Tako kot večino Android telefonov ga poganja ARM procesor (528 MHz), RAMa je 192 MB, prostora za datoteke pa 256 MB. ☝️ Zgodovina operacijskega sistema Android sega v leto 2003, ko sta kraljevala Symbian in Windows Mobile. Ko jih je leta 2005 kupil Google, je bil Android še vedno OS za telefon brez zaslona na dotik, podoben BlackBerry-ju. Šele Applova predstavitev iPhonea leta 2007 je projekt usmerila k uporabniški izkušnji in Android telefonom, kot jih poznamo danes. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Dream – https://arstechnica.com/gadgets/2016/10/building-android-a-40000-word-history-of-googles-mobile-os/
Jun 08, 2020 3:50:23pm
👾🎲 Se spomnite teh preprostih prenosnih igric? Nimajo zaslona s piksli, temveč so vsi možni položaji zapečeni v po meri izdelan LCD. Nekatere imajo celo izmenljive module z več igrami. Med njih spada tudi Nintendova serija Game & Watch, predhodnik Game Boya. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Handheld_electronic_game – https://www.youtube.com/playlist?list=PL045448E076CF3B69
Jun 09, 2020 4:33:56pm
🧠💭 Mehurčni pomnilnik je manj znan način shranjevanja podatkov iz 70. let, ki za delovanje ne uporablja gibljivih delov – podobno kot današnji SSDji. Podatki so v obliki magnetnih mehurčkov na tankem materialu zapisani v vzporednih linijah, od koder jih potegnemo do roba in preberemo – s tem jih tudi pobrišemo, zato jih moramo na začetku linije spet zapisati. Razlog, da ga danes ne srečujemo, je napredek v razvoju klasičnih trdih diskov, zaradi katerih so njegov razvoj opustili že v začetku 80. let. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Bubble_memory – https://www.youtube.com/watch?v=iEub5U9UeX8
Jun 10, 2020 9:00:42pm
Jun 11, 2020 3:20:45pm
Jun 12, 2020 1:15:29pm
Mobile uploads
DEC terminali so bili pogosti tudi pri nas. Spomnim se, da se je v knjiznicah z njimi dostopalo do @[376831805671858:274:COBISS – poti do znanja, IZUM Maribor]. V muzeju bomo do kataloga nasih zbirk (https://zbirka.muzej.si/) omogocili dostop prek VT320. Raziskal sem moznost prikaza sumnikov in vsaj iz uradne dokumentacije ni razvidno, da bi podpiral slovenske/jugoslovanske znake. Sem pa nasel nacin z Dynamically Redefined Character Set (DRCS) in jih sam narisal ter pretvoril v ustrezen format (https://github.com/markostamcar/muzej.si/blob/master/vt320/README.md). Ali obstaja se kak drug nacin? So imeli terminali, dobavljeni v Jugoslavijo, prilagojen firmware s sumniki? Ce pa se je tudi takrat uporabljal DRCS, ali se kje se najdejo takrat narejeni glyphi s sumniki?
Jun 13, 2020 5:07:36pm
🔺🔼 Coleco Telstar Arcade je igralna konzola prve generacije iz leta 1977. Ko vstavimo katero od kartuš z igrami, ki so prav tako trikotne oblike, imamo na njenih 3 stranicah na razpolago krmilnika v stilu pong-a, volan ter pištolo. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Coleco_Telstar_Arcade – https://www.youtube.com/watch?v=p0AqMUySRG0 – https://zbirka.muzej.si/#najdi=telstar+arcade
Jun 14, 2020 5:41:20pm
🔵🖥️ IBM PS/1 je serija računalnikov, namenjena domačim uporabnikom, s procesorji 386/486 in 2-16 MB pomnilnika. Na trg je prišla nekaj let po PS/2 in pomeni IBMovo vrnitev k vodilom ISA in IDE, nazadnje uporabljenih v PC AT, od katerih so se z njim oddaljili. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PS/1 – https://www.youtube.com/watch?v=5HrhiuwZB9M – https://zbirka.muzej.si/#najdi=ps/1
Jun 15, 2020 8:50:03pm
📼✏️ Kdor je v prejšnjem tisočletju uporabljal hišne računalnike, ve da kasete niso bile samo za glasbo. Podatki na teh nostalgičnih medijih so bili zapisani na podoben način, kot je potekala komunikacija med modemi prek analogne telefonske linije, a je bil dostop do njih zaradi frekvečnih omejitev in kvalitete traku povprečne kasete še mnogo počasnejši – 48 KB se je lahko nalagalo tudi nekaj minut. Iznajdljivi programerji so kmalu sicer našli način za pohitritev na račun zanesljivosti – turbo loader – ki se na “počasen” način naloži pred dejanskim softwareom, nato pa gostota zapisa (s katero se spremenijo tudi zvoki, ki jih poslušamo med nalaganjem) poskoči za nekaj faktorjev in program se zažene mnogo prej, kot bi se sicer. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum_software – https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_Datasette – https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_loader
Jun 16, 2020 9:50:26pm
📱🎮 Nokia N-Gage iz leta 2003 je bil neuspešen poizkus s prestola vreči Nintendov Game Boy Advance. Četudi je bila ideja združiti mobilni telefon in igralno konzolo v eno napravo smiselna, N-Gage ni ponujal gumbov, primernih za igranje iger, zaslon je bil nelogično pokončen, menjava kartice z igro pa je zahtevala vsakično odstranitev baterije. Pomagati doseči manjkajoči 2/3 prodajnih številk ni mogel niti prenovljeni model QD (na sliki). Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/N-Gage_(device) – https://www.youtube.com/watch?v=lrbLpvsBli0
Jun 17, 2020 11:47:24am
🟢📺 Tektronix 4014 je grafični terminal iz leta 1974. Namesto takrat izjemno dragih pomnilniških čipov za ohranjanje podatkov na zaslonu uporablja poseben 19” CRT s spominsko funkcijo. Kljub temu smo morali takrat zanj odšteti vrtoglavih 40.000 €. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Tektronix_4010 – https://www.youtube.com/watch?v=IztxeoHhoyM
Jun 17, 2020 12:07:29pm
💿📚 Iomega Jaz je serija prenosnih podatkovnih medijev in pogonov, predstavljena leta 1995, ki je z večjimi kapacitetami (2 GB leta 1998) nasledila uspešni Zip drive. Primerek na sliki je nekoč uporabljala @[225121937514131:274:Založba Pasadena]. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Jaz_drive – https://www.youtube.com/watch?v=wS-ltI8AyDc
Jun 17, 2020 12:18:04pm
Jun 17, 2020 12:26:04pm
💤💭 Sega Dreamcast je igralna konzola iz leta 1999. Kljub mnogim tehnološkim bonbončkom ji ni uspelo konkurirati ostalim konzolam 6. generacije in je bila zato Segina zadnja konzola. 😢 V muzej smo jo dobili v sklopu velikodušne donacije obsežne zasebne zbirke igralnih konzol slovenskega igričarskega studia ZootFly. Imamo celo krmilnik – ribiško palico zanjo 😍 Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Dreamcast – https://www.youtube.com/watch?v=6xdBVHSrdzg – https://www.youtube.com/watch?v=rN0vEa8Y4J4
Jun 17, 2020 12:43:36pm
Jun 17, 2020 12:52:59pm
Jun 17, 2020 1:07:33pm
💿🎮 3DO Interactive Multiplayer – model Panasonic FZ-1 – je igralna konzola iz leta 1993. Za svoj čas je bila zelo napredna, kar se je poznalo tudi pri ceni – današnjih 1.100 € – ki je bila eden od glavnih razlogov za njen tržni neuspeh. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/3DO_Interactive_Multiplayer – https://www.youtube.com/watch?v=hsLfXQUhik8 – https://www.youtube.com/watch?v=BzKF3h1Uc70
Jun 17, 2020 2:25:11pm
🖥️💾 IBM PS/2 je tretja generacija PCjev iz leta 1987. Prinesla je mnogo vplivnih novosti: – serijska vrata (16550 UART) – 3.5” diskete s kapaciteto 1440 KB – ikonično tipkovnico Model M – PS/2 porta za tipkovnico in miško – VGA grafiko … a hkrati tudi nekaj (pozneje opuščenih) nekompatibilnosti z uvedbo nove arhitekture Micro Channel (MCA), s katero si je IBM poizkusil povrniti delež na trgu osebnih računalnikov, a je zahtevala posebne razširitvene kartice in trde tiske. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_System/2 – https://www.youtube.com/results?search_query=ps%2F2+lgr – https://zbirka.muzej.si/#najdi=ibm+ps/2
Jun 17, 2020 2:40:50pm
Jun 17, 2020 5:48:00pm
👨🏫⌨️ V Društvu računalniški muzej močno verjamemo v to, da je znanje treba deliti. Zato javno objavljam GitHub repozitorij s svojimi eksperimenti – https://github.com/markostamcar/muzej.si – ki trenutno vsebuje 3D modele stvari za muzej, navodila za vzpostavitev Windows 95 Dial-up serverja, MS-DOS okolje za No-LAN retrogaming, Raspberry Pi okolje za dostop do zbirka.muzej.si prek DEC VT320 ter izvorno kodo frontend aplikacije na https://zbirka.muzej.si/
Jun 17, 2020 6:03:22pm
Jun 28, 2020 9:29:26pm
📺🖼️ Vabilo: PAMAL_Group v Ljubljani! 3615 LOVE – telematska umetnost v okoljih Minitel & VTX, danes ob 19.00 ponedeljek, 29. junij – nedelja, 3. julij @ osmo/za, Slovenska 54, Ljubljana (8. nadstropje) Postavitev 3615 LOVE je posvečena telematski umetnosti. Delo je zasnovano na rekonstrukciji telematske materialnosti (videotex, mreža Minitel, itd.) z deli avtorjev: Jacques-Elie Chabert & Camille Philibert: telematski roman Izgubljeni predmet (L’Objet perdu, 1985), Eduardo Kac: Pesmi za Videotext (Videotext Poems, 1985-86) ter Marie Molins: Koda QR (QR Code, 2018). 3615 LOVE pokaže, kako krhka in ranljiva so naša digitalna okolja, digitalna umetniška produkcija pa še celo bolj. 3615 LOVE predstavlja dela iz 80. let, ki jih kombinira z nedavnimi tehnološkimi dosežki ter pokaže, da tehnološki medij nikoli zares ne umre. Naslanja se na rekonstrukcijo starih umetniških del in njihovih materialnosti (strojna oprema, programska oprema, omrežje…) ter je v svojem bistvu nikoli dokončano delo, ki se razvija od leta 2014 dalje. Postavitev 3615 LOVE, ki je bila do sedaj prikazana v Parizu, Cerisy-la-Salle, Aix-en-Provence (FR) in v Amsterdamu (NL), bo v Ljubljani na ogled v prostorih osmo/za. Razstavo bo pospremil pogovor Emmanuelom Guezom in Lionelom Broyem o telematski umetnosti in medijski arheologiji omrežja Minitel in videotexa. ČASOVNICA: postavitev: 29. junij | ob 19:00 – 5. julij | do 19:00 (ogled možen z masko) ogled: torek – nedelja, od 12:00 do 19:00 pogovor z avtorji: 1. julij | ob 19:00 O avtorjih: PAMAL_Group (Preservation & Art – Media Archaeology Lab), ki deluje od leta od 2013, je umetniški kolektiv in evropska medijsko-arheološka raziskovalna celica (Francija, Avstrija in Nemčija). PAMAL razvija umetniško in teoretsko prakso, v kateri rekonstruira krhka ali izgubljena dela in raziskuje časovnosti in materialnosti tehničnih medijev. Njihov medij je umetnina sama – kot arhiv – zato se lotevajo številnih sodelovanj z umetniki, katerih dela so zastarela. Skupino sta ustanovila Emmanuel Guez in Lionel Broye. Trenutno šteje pet članov: Stéphane Bizet, Lionel Broye, Armandine Chasle, Emmanuel Guez, Morgane Stricot. PAMAL sodeluje s šolo ESAA iz Avignona in s francoskim Ministrstvom za kulturo. Več in foto: https://www.facebook.com/events/260120512089711/ https://wiki.ljudmila.org/PAMAL_Group_:_3615_LOVE
Jun 29, 2020 11:54:24am
🔵🦔 Sega Mega Drive (Genesis) je 16-bitna igralna konzola 4. generacije (v katero spada tudi Super Nintendo). Na njej se je prvič pojavil Zvočni Jež. Zanjo sta bila izdani tudi 2 nadgradnji – Sega CD leta 1991 in neposrečena nadgradnja v 32-bitno konzolo Sega 32X leta 1994. Nekatere igre (vključno s kontroverznim Night Trap-om) zahtevajo obe. Viri in več informacij: – https://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Genesis – https://zbirka.muzej.si/#najdi=genesis – https://www.youtube.com/watch?v=uJClCqwkjgo – https://www.youtube.com/watch?v=sjilAAhp8NI – https://www.youtube.com/watch?v=Wv3HDVd22P8
Jun 30, 2020 2:28:15pm